French Sonatas For Cello And Piano
Carlos Maria Solare, Fono Forum, 12-2021...Die vorliegende Aufnahme war offensichtlich eine Herzensangelegenheit für Viviane Spanoghe, die langjährige Cello-dozentin am traditionsreichen Brüsseler Konservatorium. In einem umfangreichen Aufsatz stellt sie die fünf darin vertretenen Komponisten vor und erläutert ihre Beziehungen zueinander und zu den wichtigsten französischen und belgischen Interpreten ihrer Zeit. Als deren Nachfolger sind Spanoghe und Jan Michiels ideale Botschafter dieses Repertoires, das sie mit sprichwörtlicher gallischer Eleganz vortragen. Der Celloklang wirkt nie überladen, das Vibrato wird stets dezent eingesetzt, und das Zusammenspiel mit dem Pianisten zeugt von absoluter Einigkeit in der musikalischen Aussage.(...)
French Sonatas for Cello & Piano
Siebe Riedstra, Opus Klassiek, september 2021...De cd opent ijzersterk met de Eerste cellosonate van Jean Huré, een eendelig werk van krap twintig minuten. (...). Ropartz (1864-1955) heeft een groot oeuvre nagelaten dat vandaag de dag grotendeels vergeten is. Dat Spanoghe diens Tweede Cellosonate al haar halve leven met zich meedraagt blijkt zonneklaar uit de superieure interpretatie. De cd wordt aangevuld met twee korte werken van de ‘Franckistes' Ernest Chausson en Vincent D'Indy. De opname werd gerealiseerd met steun van het Brusselse Koninklijk Conservatorium, dat zich gelukkig mag prijzen met twee docenten die zich onvermoeibaar blijven inzetten voor verwaarloosd repertoire. Hulde!
J. Brahms, Concerti
Les amateurs du gros Brahms perdu dans les brumes du Nord ne seront probablement pas convaincus, mais ceux qui y apprécient l’élan, la transparence et le classicisme seront comblés. Trois femmes sont ici les maîtres d’oeuvre : avec tout d’abord la Japonaise Yuzuko Horigome, première lauréate du Reine Elisabeth 1980, toute d’élégance et d’engagement dans le concerto op. 77, avec des sonorités fines et brillantes, une justesse sans faille et une intarissable inspiration. On peut en dire autant de notre compatriote Viviane Spanoghe, sa partenaire dans le Double, op. 102, douceur et rondeur en sus, avec une belle entrée passionnée et un sens chambriste jamais pris en défaut. A la tête de l’excellente Philharmonie Tchèque, l’Américaine Joann Falletta emballe le tout avec des tempos alertes et un extraordinaire sens narratif.
MDM, La Libre Belgique, MERGEAY MARTINE - Publié le mardi 29 avril 2014
... this account of the Violin Concerto is animated and agreeable, and that of the Double Concerto quite compelling, one of the very finest.
Enescu: Cellosonates op. 26 nr.1-2
...In 2003 verscheen dit programma op het Belgische label Talent, zoals de naam al aangeeft een etalage voor jong aanstormend talent. Inmiddels vormen Viviane Spanoghe en André de Groote een gevestigd duo dat zich al vaker op het label Et'cetera liet horen. De heruitgave lag niet alleen voor de hand, maar is ook volkomen gerechtvaardigd door de kwaliteit van de uitvoeringen. (more info ...)
© Siebe Riedstra, januari 2016 - opusklassiek.nl
Lalo Celloconcerto Talent DOM381011
...Hormis Philippe Bianconi, les solistes ne sont guère connus en France. Ils sont pourtant d'un niveau exceptionnel...Viviane Spanoghe , disciple de Janos Starker, choisit de ne pas trop se mettre en avant. Orchestre et soliste se respectent mutuellement.
Jacques Bonnaure: CLASSICA 12/2014-01/2015
The D Minor Cello Concerto (1877) opens with a Lento section, mainly an extended cadenza for Ms. Spanoghe’s own suave instrument by Francesco Ruggeri from 1680. Two themes dominate the ensuing Allegro maestoso, one a fanfare, the other a nostalgic song. Some truly lovely dialogues between cello and Mr. Guidarini’s fine orchestra extend the emotional largesse of this sonata-form first movement. (read more...)